In elke vrachtwagen, maar ook in bussen en touringcars die worden gebruikt voor beroepsvervoer zit een tachograaf. Dit apparaat registreert meerdere gegevens over de ritten die de vrachtwagen maakt. Deze gegevens zijn van belang voor de chauffeur en voor zijn werkgever. Vroeger werkte een tachograaf met ponskaarten, kaarten met gaatjes erin die je met een speciaal apparaat moest uitlezen. Die tijd ligt ver achter ons, nu zijn tachografen allemaal digitaal.
Snelheid en gereden kilometers
De belangrijkste gegevens die een tachograaf opslaat zijn de snelheid en het aantal gereden kilometers. Dat laatste is van belang als het aantal kilometers bij de klant in rekening moet worden gebracht. De snelheid kan van belang zijn bij een politieonderzoek als de vrachtwagen bij een aanrijding betrokken is geweest of als de snelheid om een andere reden moet worden gecontroleerd. De gegevens liggen vast, de chauffeur kan de tachograaf niet even uitzetten als hem of haar dat goed uitkomt. De werkgever kan een digitale tachograaf uitlezen op afstand, op elk moment kunnen de gegevens worden opgehaald om in de administratie van de werkgever te worden verwerkt. De chauffeur hoeft daarvoor dus niet eerst naar de zaak te rijden, wat wel het geval was toen een tachograaf nog met een geheugenkaartje werkte.
De Rijtijdenwet voor beroepsvervoer
Elke beroepschauffeur moet zich houden aan de bepalingen in de Rijtijdenwet. Hierin staat hoeveel uren een chauffeur per dag mag rijden en na hoeveel uren hij een verplichte rustpauze moet nemen. Deze regels zijn ingesteld omdat er vroeger veel ongelukken gebeurden doordat chauffeurs oververmoeid waren en soms zelfs achter het stuur in slaap vielen. Als een chauffeur te lang doorrijdt levert dat een forse boete op. Daarom zie je langs de snelweg bij tankstations vaak vrachtwagens stilstaan. De chauffeur neemt dan een verplichte pauze of het aantal uren slaap dat per 24 uur verplicht is. De politie controleert regelmatig de tachografen van chauffeurs op de Rijtijdenwet, vooral in de grensstreek.
Slimme tachografen
Bij het bedrijf Tachobyte worden tachografen gemaakt voor het registreren van gereden kilometers, snelheid en de gereden uren. Veel tachografen zijn vandaag de dag uitgerust met GPS. Zo kan een werkgever direct zien waar de chauffeur zich bevindt. Zo kan hij de klant informeren dat zijn order bijna geleverd gaat worden. Dit kan veel tijd schelen bij het laden en lossen van de vrachtwagen waardoor de chauffeur weer snel door kan naar een volgende klant. Maar ook als een chauffeur met pech komt te staan of een aanrijding heeft gehad is meteen duidelijk waar het voertuig staat. Zo kan er snel hulp worden geboden of de lading overgeladen in een andere wagen. Chauffeurs weten dat de tachograaf hun gangen nagaat en dat dit bij hun werk hoort. Ze vinden dit prima, want op die manier kan de werkgever hen ook niet onder druk zetten om meer uren te rijden dan is toegestaan en krijgen ze dus de rustperiodes waarop ze recht hebben om ervoor te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren als gevolg van oververmoeidheid.





