Personeel in de bouw vinden: zo vergroot jij je kansen!

Het is steeds lastiger om vakbekwaam personeel in de bouw te vinden. Waar er vroeger veel metselaars en timmermannen waren, zijn deze mensen nu schaars. Als je een bouwbedrijf hebt, heb je dit zelf misschien al wel ervaren. Soms kan het maanden duren voordat je een geschikte kandidaat gevonden hebt. Gelukkig kun jij je kansen op het vinden van personeel in de bouw vergroten. Benieuwd hoe je dit doet? Je ontdekt het in deze tekst!

Publiceer je vacatures op verschillende plekken

Sommige bouwbedrijven plaatsen hun vacatures maar op één plek. Verstandig is dit niet, want je bereikt veel meer mensen door ze op verschillende plekken te publiceren. Beperk je niet alleen tot je eigen website, maar plaats de vacature ook op vacaturesites en jobboards. Mensen die op zoek zijn naar werk, beginnen hun zoektocht hier vaak.

Staat je vacature online? Deel hem dan ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Omdat veel mensen actief zijn op sociale media, kun je via deze weg een relatief grote doelgroep bereiken. Probeer zo creatief mogelijk te zijn. Plaats er geen simpele tekst als ‘personeel gezocht bouw’ boven, maar bedenk iets origineels. Je vacature valt dan vaak sneller op. Vraag je personeel eventueel om de vacature te delen. Je bereikt dan direct een groter publiek.

Maak gebruik van video’s

Bouwbedrijven die personeel zoeken, beperken zich vaak tot het publiceren van een simpele vacaturetekst. Op zich is hier niets mis mee, want in de tekst kun je alles kwijt wat je wilt zeggen. Om de kans op succes te vergroten, is het slim om naast de tekst ook video’s in te zetten. Je kunt zo niet alleen laten zien hoe een werkdag eruitziet, maar ook welke werkzaamheden er verricht worden. Daarnaast geven video’s mensen een goed beeld van de werksfeer binnen een bedrijf. Dit kan net dat laatste duwtje in de rug zijn dat ze nodig hebben om te solliciteren.

Zet in op employer branding

Als je bedrijf een goed imago heeft, willen mensen graag voor je werken. Zet daarom in op employer branding als je personeel in de bouw zoekt. Met deze strategie laat je aan de buitenwereld zien dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Dit heeft een positief effect op zowel het werven als behouden van personeel. Wil je aan de slag met employer branding, maar heb je geen idee hoe je dit aanpakt? Schakel hier dan een bedrijf voor in, zoals Maximizd recruitment agency. Zij helpen je om je bedrijf op te laten vallen in de bouwsector, zodat je indruk maakt op potentiële kandidaten.

Werk samen met onderwijsinstellingen

Wil je de kans op het vinden van personeel in de bouw vergroten? Denk er dan eens over na om een samenwerking aan te gaan met onderwijsinstellingen die mensen opleiden voor de bouw. Je kunt er zelfs voor kiezen om mensen op te leiden tot metselaar of timmerman. Laat ze bijvoorbeeld één dag in de week naar school gaan en vier dagen werken. Dit is een investering, maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *